Volkswagen Up! in de test

Volkswagen Up! in de test
Een vrouw die een auto test en er over blogt, volgens mij zie je dat niet vaak, maar misschien mis ik een heleboel van wat er op internet gebeurt. In ieder geval vond ik het wel eens tijd om een auto te reviewen en het werd de Volkswagen Up!. Dat is overigens niet geheel toevallig want onlangs heb ik mijn oude vertrouwde 13 jaar oude Volkswagen Lupo ingeruild tegen een donkerblauwe Volkswagen Up!. Wie weet mag ik ook ooit nog eens andere automerken testen, ik zeg een nieuw onderdeel? Ik ben wel in voor een uitgebreide proefrit!

Waarom hebben we een Up! gekocht?

Eigenlijk was mijn vriend gelijk verkocht van de Volkswagen Up! toen hij de eerste tekeningen eigenlijk al zag. Daarbij kreeg hij onkosten aan zijn auto en mijn auto ging ook kuren vertonen. Al had ik er best wel moeite mee om mijn oude vertrouwde Lupootje na 12 jaar achter te moeten laten bij de garage. Samen hadden we twee auto’s waarvan er 1 eigenlijk veel stil stond en ook dat is eigenlijk weggegooid geld. Kortom van 2 naar 1 en dan gelijk goed en een nieuwe auto kopen.

Maar wat vind ik nu van de Volkswagen Up!

Tijdens het rijden valt me gelijk al het geluid van de auto op. Het klinkt in ieder geval niet zo als de Volkswagen Fox, die mijn vriend had. De Fox had namelijk meer een ‘bromfiets’ geluid qua motorgeluid. De Up! klinkt wat dat betreft een stuk volwassener. Verder heeft de Volkswagen Up! een goede wegligging en stuurt ook licht. De stoel is in hoogte verstelbaar net als het stuur, dat is fijn. Want wanneer ik na mijn vriend in de auto rijd dan lijkt het als of ik het stuur heel hoog moet vasthouden en zelf zit hij ook wat hoger dan mij. Geef mij maar een laag stuur en een iets lagere zit. Beetje sportief rijden!

En wat qua interieur van de Volkswagen Up!

Dashboard Volkswagen Up!Normaal gesproken kan je de Volkswagen Up! helemaal zelf samenstellen, alleen hebben wij gekozen van een Up! die al vanuit de importeur in bestelling stond. Dit scheelde voor ons nog net de btw-verhoging en die 2% tikt op een auto gelijk flink aan. Maar gelukkig was het interieur ook wel onze smaak. Leuk aan de Up! is dat de kofferbak eigenlijk een normale grote heeft voor een kleine auto. Het is niet zo klein als bij de Lupo waar ik net twee volle boodschappentassen achterin kon zetten.De kofferbak van de Up! heeft ruimte voor een grote trolleykoffer en nog wel een sporttas. Met een extra klep in de kofferbak kan je wanneer je de achterbank plat legt kan je een vlakke laadvloer maken. Onder die extra klep heb je dan nog wat plek voor wat kleine dingen.

In de auto zelf valt het dashboard best wel op door het zwart glanzende deel. In dit deel zitten de gadgets zoals de geïntegreerde radio-cdspeler. Je hoeft dus niet meer op pad voor een radio met allerlei foefjes en dergelijke. De bediening van de radio is simpel, ideaal voor onderweg dus als je hem wat harder of gewoon van zender wilt wisselen. De rest van de knopjes zijn wel duidelijk, gewoon a la Volkswagen. Gelukkig zit het aanzetten van de lampen weer op de normale plek. In de Fox van mijn vriend heb ik er nog wel eens naar gezocht. Het zit daar namelijk in de stuurhendels, heel onlogisch. Op het dashboard zelf zitten wel een paar nieuwe indicatielampjes voor mij. Zo word je gewaarschuwd wanneer de persoon naast je geen gordel draagt en word je er op geattendeerd dat achterin de gordel wel (of niet) wordt gebruikt. Daarnaast zit er een indicatie op van de motor als hij door de blue motion techniek is afgeslagen. Als je de Up! in zijn vrij zet en de koppeling loslaat slaat de motor af, zodra je de koppeling weer indrukt start de motor weer. Dit is vooral handig als je voor een spoorwegovergang of open brug staat en is milieubewust. Irritant vind ik overigens de schakel-suggestie die de Up! aangeeft op het dashboard. Zo snel ben ik nu ook weer niet met schakelen.

Opvallend is ook dat het stuur niet meer helemaal rond is. Dat hoort toch zou je zeggen. De ontwerpers van Volkswagen dachten er anders over en hebben het stuur aan de onderkant afgevlakt. Eigenlijk is dat best prettig. Het ligt net even anders in de hand, vooral als je je stuur altijd onderin vast houdt. Verder heb ik al een paar keer verwonderd achter het stuur gezeten en met een vreemde blik naar de sleutel van de Volkswagen Up! gekeken, hoe kreeg ik dat blok in vredesnaam in het contact. Eén sleutel van de Volkswagen Up! is een combinatie met de afstandsbediening. De ontwerpers hebben het sleuteldeel met een knopje in het afstandsbedieningkastje verstopt. Met een druk op de knop klapt het sleutelgedeelte er uit. Handig om te weten is dat je met de afstandsbediening ook alleen de kofferbak kan openen, tijdens het shoppen kan dat misschien wel eens nuttig zijn.

Helemaal nieuw voor mij is het Garmin Navigon systeem die in de auto zit. Met dit extra schermpje kan je eigenlijk de auto technisch uitlezen. Je ziet het verbruik terwijl je rijdt en nog meer andere dingen. Er zit een trainer op waarmee je nog meer uit de blue motion techniek kan halen. Verder zit er een navigatiesysteem op, die wel goed is. Je ziet tenminste ook of er bijvoorbeeld supermarkten (en andere winkels) in een bepaalde plaats zijn. Daarnaast kan je ook de radio er mee bedienen. Eigenlijk gebruik ik deze Garmin niet voor mijn ritjes, maar voor een lange rit en bezoeken van vreemde plaatsen zal ik het scherm wel op het dashboard zetten. Fijn vind ik overigens ook dat in de Volkswagen Up! weer een gewoon dashboardkastje zit en zelfs het dashboardkastje heeft handigheidjes zoals een muntjeshouder en een houder voor je zonnebril. Wat ik wel mis, als je de Volkswagen Up! vooral als vrouwenauto bekijkt is het spiegeltje in de zonneklep aan de kant van de bestuurder. Aan de passagierskant zit overigens wel een spiegeltje.

Conclusie

Ondanks dat ik mijn Lupootje met pijn in mijn hart moest achterlaten bij de garage, begint de Up! toch wel zijn plekje te veroveren. Het rijdt lekker, hij voelt veilig aan en begint net wat pittiger te worden. Heel handig vind ik zelf dat overdag er altijd lichten aangaan. Hoef je niets voor te doen. Wordt het donkerder moet je natuurlijk wel zelf je lichten aan doen. Verder was het even wennen om de juiste positie achter het stuur te krijgen, zeker als je een auto met zijn tweeën deelt. Maar al met al ben ik blij met deze kleinste Volkswagen, die stiekem helemaal niet zo klein is hoor, vergeleken met de Golf II en Polo III is hij net zo groot, alleen het neusje is wat kleiner, so what!

Hieronder zie je een 360 graden video van de buitenkant van de Volkswagen Up!

De accesoires die je voor de Volkswagen Up! kan krijgen zie je hieronder:

(102 keer bezocht, waarvan vandaag 1 keer)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*